فضیلت زیارت قبور مومنان
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 85
بازدید کل : 222486
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی
پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, :: 22:30 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

فضيلت زيارت قبور مؤمنان:

1ـ در «كامل الزيارات» از موسى بن جعفر(عليهما السلام) روايت شده است كه فرمود: هر كس قادر بر زيارت ما نباشد صالحان از دوستان و مواليان ما را از زيارت كند تا ثواب زيارت ما براى او نوشته شود و كسى كه قادر بر صله و نيكى به ما نباشد به صالحان از مواليان ما نيكى كند تا ثواب نيكى به ما برايش نوشته شود.(1)

2ـ از يكى از ياران امام رضا(عليه السلام) (محمّد بن احمد بن يحيى اشعرى) روايت شده كه آن حضرت فرمود: هر كس نزد قبر برادر مؤمن خود برود و دست بر روى قبر بگذارد و هفت مرتبه سوره «انا انزلناه» بخواند در روز «فزع اكبر» (روز قيامت كه روز ترس بزرگ است) ايمن خواهد بود.(2)

ظاهر بعضى از روايات اين است كه همين ثواب براى صاحب قبر نيز خواهد بود.(3)

3ـ از رواياتى كه در بحث «كيفيّت زيارت قبور مؤمنان» خواهد آمد، به دست مى آيد كه با خواندن بعضى از اذكار، گناهان بسيارى از زائر و پدر و مادرش بخشوده مى شود و نيز استفاده مى شود كه عذاب روز قيامت از انسان دور مى گردد.(4)

4ـ از بعضى از روايات به دست مى آيد كه انسان با رفتن به زيارت قبر والدين خود مى تواند بعضى از كمبودها را كه از جهت عدم رعايت حقوق آنها در زمان حياتشان از او حاصل شده جبران كند(5) و حتّى به حوايجش برسد به اين صورت كه اوّل براى والدين استغفار كند و سپس حاجتش را از خداوند بطلبد.(6)

 

آداب، زمان و كيفيّت زيارت قبور مؤمنان:

1ـ زائر رو به قبله قرار مى گيرد و دست روى قبر مى گذارد چنان كه از دو روايت عبدالرحمن بن ابى عبدالله(7) و محمّد بن احمد بن يحيى(8) به دست مى آيد.

2ـ هفت مرتبه سوره انا انزلناه بخواند چنان كه در روايت «اشعرى» گذشت. در بعضى از روايات اشاره به سوره حمد نيز شده است و مناسب است در صورتى كه توفيق رفيق او گردد از سوره هاى ديگر قرآن براى شادى روح آن ميّت مانند «يس»، «مُلك» و «واقعه» استفاده كند.

 

3ـ اين دعا را بخواند:

اَلسَّلامُ عَلى اَهْلِ الدِّيارِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُسْلِمينَ، اَنْتُمْ لَنا فَرَطٌ، وَنَحْنُ اِن شآءَ اللهُ بِكُمْ لاحِقُونَ

سلام بر اهل اين ديار (خانه ها) از مؤمنين و مسلمانان شما پيشروان ما (در اين راه) بوديد و ما هم ان شاءالله به شما ملحق خواهيم شد.

همان گونه كه از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است.(9)

 

4ـ بگويد:

اَللّهُمَّ رَبَّ هذِهِ الاَْرْواحِ الْفانِيَةِ، وَالاَْجْسادِ الْبالِيَةِ، وَالْعِظـامِ النَّخِرَةِ الَّتى خَرَجَتْ مِنَ الدُّنْيا وَهِىَ بِكَ مُؤْمِنَةٌ، اَدْخِلْ عَلَيْهِمْ رَوْحاً مِنْكَ، وَسَـلامـاً مِنّى.

خدايا اى پروردگار اين روان هاى از دنيا رفته و پيكرهاى پوسيده و استخوان هاى متلاشى شده اى كه از دنيا بيرون رفته اند در حال ايمان به تو بفرست بر آنها رحمت (و آمرزشى) از جانب خود و سلامى از من.

از امام حسين(عليه السلام) نقل شده كه هر كس داخل قبرستان شود و اين دعا را بخواند خداى متعال به عدد خلقش، از زمان خلقت آدم تا قيامت براى او حسنه مى نويسد.(10)

 

5ـ از اميرمؤمنان(عليه السلام) نقل شده كه هر كس داخل قبرستان شود و بگويد:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، اَلسَّلامُ عَلى اَهْلِ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، مِنْ اَهْلِ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، يا اَهْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، كَيْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، مِنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، يا لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، اِغْفِرْ لِمَنْ قالَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَاحْشُرْنا فى زُمْرَةِ مَنْ قالَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ، عَلِىٌّ وَلِىُّ اللهِ.

بنام خداى بخشاينده مهربان سلام بر اهل كلمه «لااله الاّ الله» از طرف اهل كلمه «لا

اله الاّ الله» اى اهل «لااله الاّ الله» به حقّ اين كلمه مقدّسه «لااله الاّ الله» (آيا) چگونه يافتيد (پاداش) گفتار

«لااله الاّ الله» را از خود كلمه مقدّسه «لااله الاّ الله» اى كه معبودى نيست جز خدا به حقّ اين كلمه مقدّسه «لااله الاّ الله»

بيامرز هركه را كه گويد «لااله الاّ الله» و محشور كن ما را در زمره گويندگان «لا اله الاّ الله»

محمّد رسول الله، على ولى الله.

خداوند ثواب بسياربراى او و پدر و مادرش مى نويسد.(11)

 

6ـ زيارت قبور مؤمنان در روز پنجشنبه فضيلت خاصّى دارد(12) و بهترين زمان براى زيارت طبق بعضى از روايات ساعت قبل از طلوع آفتاب است.(13) و زيارت قبور در شب كراهت دارد چنان كه در «دعوات راوندى» از رسول خدا خطاب به ابوذر آمده است.(14)

7ـ محمّد بن مسلم مى گويد: خدمت امام صادق(عليه السلام) عرض كردم كه مردگان را زيارت كنيم؟ فرمود: آرى! گفتم: آيا آنها مى فهمند كه ما به زيارت آنها رفته ايم؟ فرمود: آرى! به خدا قسم كه آنها مى فهمند و شاد مى شوند و با شما انس مى گيرند. عرض كردم: وقتى به زيارتشان رفتيم چه بگوييم؟ فرمود: بگو:

اَللّـهُمَّ جافِ الاَْرْضَ عَنْ جُنُوبِهِمْ، وَصاعِدْ اِلَيْكَ اَرْواحَهُمْ، وَلَقِّهِمْ مِنْكَ رِضْواناً، وَاَسْكِنْ اِلَيْهِمْ مِنْ رَحْمَتِكَ ما تَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُمْ، وَتُونِسُ بِهِ وَحْشَتَهُمْ، اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْء قَديرٌ.(15)

خدايا دور گردان زمين را از پهلوهايشان (نگاهشان دار از فشار قبر) و بالا بر به نزد خود روان ها و ارواح ايشان را و از خشنودى خودت به آنها بده و از رحمت خود به اندازه اى هم نشينشان كن كه تنهايى شان را جبران كنى و وحشتشان را به انس و آرامش مبدل كنى كه راستى تو بر هر چيز توانايى.

 

8ـ «ابن قولويه» از صفوان جمّال از امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند كه فرمود: رسول الله به اتّفاق جمعى از ياران خود، پيوسته عصر روز پنج شنبه وارد قبرستان بقيع مى شد و خطاب به اهل قبور سه مرتبه «اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَهْلَ الدِّيارِ» و سه بار هم «رَحِمَكُمُ اللهُ» مى فرمود.(16)

9ـ در روايات وارد شده كه اگر براى قبور مؤمنين يك قبرستان يازده بار سوره «قل هو الله احد» خوانده شود به عدد اموات آن جا، خداوند به زائر ثواب مى دهد.(17)

10ـ اگر مى خواهد قرآن تلاوت كند مى تواند سوره «يـس» را انتخاب كند كه هم باعث تخفيف بر اهل قبور مى شود و هم به عدد آنها براى تلاوت كننده، حسنه نوشته مى شود.(18)

يادآورى: در بخش دهم اين كتاب (بخش احكام و آداب مربوط به مردگان) در ارتباط با «خيرات براى اموات» روايات جالبى آمده است، به آن جا مراجعه شود.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: